Met de trein

Trein De trein is misschien wel het meest comfortabele vervoermiddel ter wereld. Als vanzelf glijd je door het landschap, terwijl je naar buiten kijkt, een boek leest of een babbeltje maakt met je medepassagiers. Je kunt gemakkelijke je benen strekken en als je iets wilt eten is er vaak een restauratiewagon. De trein is ronduit relaxed. Maar er zijn meer redenen om je per spoor te verplaatsen.



Waarom met de trein?

Vaak is de trein bijvoorbeeld veel goedkoper dan het vliegtuig. Zeker op middellange afstanden is het daarom een erg goed alternatief, helemaal als je je bedenkt dat veel maatschappijen flinke kortingen geven aan kinderen, jongeren en senioren. De prijzen zijn bovendien erg stabiel. Waar je voor een vliegticket soms de ene dag veel meer betaalt dan de volgende dag (niemand weet waarom), liggen de prijzen van treinkaartjes in de regel vast. Bovendien mag je op de meeste treinen veel meer bagage meenemen (gratis!) dan in het vliegtuig.

Ja, zul je misschien denken, maar de trein doet er wel langer over dan het vliegtuig. Dat klopt, maar je spaart veel tijd uit bij het inchecken. Je hoeft niet twee of drie uur van tevoren aanwezig te zijn (15-30 minuten is meestal voldoende) en je vermijdt allerlei veiligheidscontroles. Bovendien stoppen treinen midden in de stad en hoef je bij het uitstappen niet op je bagage te wachten. Die neem je gewoon zelf mee als je de trein verlaat. En als je met de nachttrein reist, leg je grote afstanden af terwijl je slaapt en spaar je de kosten voor een overnachting uit.

Naast deze praktische voordelen zijn er nog meer redenen om de trein te nemen. Zo zie je onderweg natuurlijk veel meer van de omgeving dan in het vliegtuig. Afhankelijk van de route passeer je soms prachtige bruggen of gebergtes met adembenemende vergezichten. Ten slotte is de trein een zeer milieuvriendelijk transportmiddel, zodat je met een gerust geweten op reis gaat.

Treintips

Als je met de trein reist, zijn er een paar zaken waar je rekening mee moet houden:

Waar kun je goed reizen met de trein?

Niet alle landen lenen zich even goed voor treinreizen. Vooral in Afrika en Midden-Amerika functioneren de spoorwegen vaak slecht en zijn de treinen bovendien erg oncomfortabel. In sommige landen laat de veiligheid daarnaast te wensen over. Het spoor wordt slecht onderhouden of er reizen regelmatig criminelen mee die er niet voor terugschrikken om medepassagiers onder bedreiging te dwingen hun spullen af te geven. Uiteraard zijn er uitzonderingen. Zo heeft Marokko een weliswaar klein, maar zeer efficiënt, modern en veilig spoorwegnetwerk waarmee je prima tussen de koningssteden kunt reizen.

Binnen Europa, de Verenigde Staten en delen van Azië zijn de treinen over het algemeen veilig, schoon en redelijk stipt. Zwitserland is in Europa natuurlijk het absolute mekka voor treinliefhebbers. Zowat iedere trein rijdt op tijd door het prachtige berglandschap en er zijn letterlijk duizenden spoorbruggetjes die zo van de zolder van je modelbouw-liefhebbende oom lijken te komen.

Als je langere tijd door Europa wilt reizen, zijn er speciale passen verkrijgbaar waarmee je voor een vaste prijs onbeperkt gebruik kunt maken van de trein. Er zijn passen verkrijgbaar voor een paar dagen, maar ook voor een maand. Daarnaast kun je een pas kopen waarmee je bijvoorbeeld op 8 dagen binnen één maand mag reizen. Wanneer je alleen in een bepaalde hoek van Europa wilt reizen, zijn er ook passen verkrijgbaar per regio. Daarmee kun je dan in drie of vier aangrenzende landen treinen.

In de Verenigde Staten zijn de mogelijkheden minstens net zo groot. Amtrak is de grootste spoorvervoerder en brengt je door het hele land. Er zijn vele prachtige routes, zoals de Ethan Allen Express, die je door het fraaie landschap van de staat New England voert. Of de California Zephyr, waarmee je door de Rocky Mountains toert. Op enkele trajecten is het zelfs mogelijk om je (huur)auto mee te nemen, waarmee ja na aankomst direct verder kunt rijden. Ook in de Verenigde Staten zijn verschillende passen verkrijgbaar waarmee je onbeperkt van de trein gebruik kunt maken.

De Trans-Siberië Express

De Trans-Siberië Expres is de meest tot de verbeelding sprekende treinroute ter wereld. Hij verbindt de Russische hoofdstad Moskou met Vladivostok over een afstand van maar liefst 9288 kilometer. Het is de langste spoorlijn ter wereld. Als mensen het over de Trans-Siberië Express hebben, spreken ze echter niet per se over deze route. Ook de routes Moskou - Beijing, Moskou - Tynda - Vladivostok en Moskou - Ulaan Baatar - Beijng worden vaak aangeduid met deze benaming. De route Moskou - Ulaan Baatar - Beijng is de meest populaire. De officiële naam van de trein op dit traject is de Trans-Mongolië Express.

De Trans-Mongolië Express is zo populair omdat hij, de naam zegt het al, door Mongolië rijdt. Dat land is vrijwel alleen per trein bereikbaar. Een tussenstop in de hoofdstad Ulaan Baatar is zeer aan te raden. Mongolië heeft namelijk prachtige natuur en cultuur die het bezichtigen meer dan waard is.

Via websites als www.tiaratours.nl, www.joho.nl en www.treinsreiswinkel.nl kun je kant en klare trips boeken met de Trans-Mongolië Express (of één van de andere genoemde trajecten). Je zit dan echter wel vast aan een vooraf opgesteld reisschema dat bepaalt hoeveel tijd je bijvoorbeeld in Moskou of Mongolië kunt blijven.

Zelf regelen betekent meer vrijheid en in sommige gevallen ook een wat lagere prijs. Je kunt vanuit Nederland echter niet rechtstreeks kaartjes kopen bij Trans-Sputnik (de Russische spoorwegen). Je zult je (via internet) moeten behelpen met lokale bureautjes. Ook Joho biedt sinds kort losse kaartjes aan. Regel in elk geval altijd vooraf je reis met de Express, want in Moskou kun je dat als westerling wel vergeten. De prijs is erg afhankelijk van hoeveel tussenstops je wilt maken. Met iedere extra stop gaat de prijs wat omhoog.

De trein zelf is redelijk comfortabel. Vaak worden toeristen bij elkaar gezet in een cabine, waardoor je snel mensen leert kennen. Ook zul je waarschijnlijk veel (illegale) handelaren tegenkomen die hun waren snel verbergen als er controle is. Er is een restauratiewagon aanwezig, maar die is vaak snel door zijn eten en drinken heen en de kwaliteit is niet altijd even goed. Neem dus vooral voldoende voedsel mee. De trein stopt weliswaar vier keer per dag voor 10 a 20 minuten, maar ook op de stations is meestal weinig te krijgen.

Lees verder: Transport met de auto


Reisloket

Actueel