Introductie gezondheid op reis

Introductie gezondheid op reis Je gaat op reis om te genieten en dus moet je je vooral niet de hele dag druk maken over je gezondheid. Als je logisch nadenkt en de nodige voorzichtigheid in acht neemt, is de kans klein dat je ernstig ziek wordt. De volgende tips en adviezen helpen je om tijdens en na je reis fit te blijven.

Dokter en tandarts – Als je langere tijd op reis gaat, is het verstandig om vantevoren even naar de huisarts te gaan om je gezondheid te peilen. Voorkomen is immers beter dan genezen. Ook een bezoek aan de tandarts is aan te raden. Een sluimerend gaatje kan onderweg flink pijn gaan doen.

Vaccinaties – Het ligt misschien voor de hand, maar er gaan nog altijd veel mensen op reis naar de meest exotische bestemmingen zonder zich te laten vaccineren. Dat kun je beter wel doen. Door je in te laten enten tegen bijvoorbeeld Hepatitis A, Malaria, Polio, buiktyfus of gele koorts beperk je de risico's van een verre reis aanzienlijk. Welke vaccinaties worden aanbevolen of zelfs verplicht zijn voor jouw bestemming, kun je onder andere vinden op www.lcr.nl. Begin op tijd met je voorbereiding, want sommige vaccinaties moeten herhaald worden en het duurt altijd even voor de inenting ook daadwerkelijk effect heeft. Aangeraden wordt om hier zes weken voor vertrek mee te beginnen.

Reisapotheek – Als je in het dagelijks leven medicijnen gebruikt, zorg je natuurlijk dat je die bij je hebt. Neem altijd een flinke voorraad mee voor het geval je reis door bijvoorbeeld een geannuleerde vlucht langer duurt dan je gedacht had. Stop de medicijnen zoveel mogelijk in je handbagage zodat je niet voor vervelende verrassingen komt te staan als je koffer zoek is...

Naast essentiële medicijnen kun je ook koorts- of pijnstillende middelen mee nemen (zoals Paracetamol of Ibuprofen), pleisters, verband, ontsmettingsmiddel, een steriele naald en een thermometer. Diarreeremmers en laxeermiddelen kunnen ook van pas komen. Ga je naar een land waar veel insecten voorkomen, pak dan ook middeltjes tegen insectenbeten in. Zonnebrandcrème behoort natuurlijk altijd tot je standaarduitrusting.

Rust goed uit – Misschien ga je op reis na een drukke periode in je leven, die veel van je gevergd heeft. Wees dan verstandig en rust thuis een paar dagen goed uit voor je in het vliegtuig stapt. Een lange reis ondernemen terwijl je al niet topfit bent, is een slecht idee. Stress en oververmoeidheid verlagen je weerstand en maken je vatbaarder voor ziektes, zeker in niet-westerse landen.

Jetlag – Als je naar een bestemming vliegt die in een andere tijdzone ligt, krijg je te maken met een jetlag. Hierdoor kun je je vermoeid voelen, gedesoriënteerd raken of andere klachten ervaren. Gun je lichaam daarom ook bij aankomst wat rust voor je echt aan je reis begint. Een goede regel is dat je één dag moet acclimatiseren voor ieder uur tijdverschil dat je overbrugt. Ga je dus naar een land waar het tijdsverschil met Nederland zes uur bedraagt, dan heeft je lichaam zes dagen nodig om daar volledig aan te wennen.

Voor vertrek kun je maatregelen nemen om de jetlag zo veel mogelijk te beperken. Drink veel water (geen alcohol!), eet gezond en sport veel om je lichaam in topconditie te krijgen of te houden. Ook kun je je slaappatroon alvast aanpassen om je biologische klok te foppen. Ga je naar een bestemming waar het later is dan hier, dan ga je dus ook later naar bed en vice versa.

Eten en drinken – Pas goed op met voedsel, want dit kan je reis behoorlijk vergallen. Een voedselvergiftiging is in veel landen niet moeilijk om op te lopen, maar met de juiste voorzorgmaatregelen kun je dit voorkomen. Eet alleen vlees dat goed doorbakken is en groenten die goed gekookt zijn zodat je zeker weet dat er geen schadelijke bacteriën meer in zitten. Rauwe schelpdieren moet je ook een beetje mee uitkijken en wees verder altijd voorzichtig met straattentjes. Ze verkopen vaak goedkoop voedsel, maar nemen het meestal niet zo nauw met de hygiëne. Als je twijfelt, loop dan maar door.

"Vers" is het toverwoord. Fruit kun je het beste alleen eten als je het zelf gepeld hebt. Vis eet je alleen aan de kust, niet in het binnenland. Het omgekeerde geldt voor ijs. Lik alleen aan voorverpakte ijsjes en niet aan schepijs. Ketchup of saladedressing eet je het liefst alleen uit kleine zakjes die je pas open maakt als je gaat eten. Grote flessen voor algemeen gebruik zijn een poel van bacteriën.

Let er op dat je genoeg water drinkt. In warmere landen droog je immers veel sneller uit dan in Nederland. In veel landen is het kraanwater niet zo goed als in Nederland. Drink daar dus liever geen kraanwater, maar koop bronwater in een fles. Check ook dat de fles die je koopt echt nieuw is (met een afgesloten dop dus). Verwacht je in gebieden te komen waar mineraalwater moeilijk te krijgen is, dan kun je in de winkel speciale tabletjes aanschaffen waarmee je leidingwater of verontreinigend water drinkbaar kunt maken.

Hygiëne – Het is natuurlijk ook belangrijk dat je zelf een beetje op je hygiëne let. Was daarom altijd je handen voor je gaat eten. Neem eventueel ontsmettingsdoekjes mee of speciale handgel; dit is zeep waarvoor je geen water nodig hebt. Loop je graag op blote voeten? Kijk dan uit dat bacteriën niet via kleine wondjes naar binnen dringen.

Seks – Het is verstandig om altijd condooms mee te nemen als je op reis gaat. Je bent misschien helemaal niet van plan om seks te hebben tijdens je reis, maar je weet nooit wat er gebeurt. Condooms zijn in lang niet alle landen even gemakkelijk te verkrijgen en je wilt natuurlijk geen SOA oplopen...

Zon – Het is niet zo'n goed idee om met je melkwitte huid direct de hele dag in de zon te gaan liggen. Geef je huid even de tijd om aan de sterke zon te wennen en neem een krachtige zonnebrandcrème mee (minstens factor 30).

Lees verder: Ziektes op reis


Reisloket

Actueel