Eten en drinken

Eten en drinken In de meeste landen die populair zijn bij backpackers laten de hygiëne en sanitaire voorzieningen veel te wensen over. Je moet daarom erg voorzichtig zijn met wat je eet en drinkt. Hoewel je maag- en darmklachten nooit helemaal kunt voorkomen, kun je de kans daarop wel flink verkleinen door de volgende adviezen en tips ter harte te nemen.

Drinkwater – De meest voorkomende oorzaak van maag- en darmklachten in het buitenland is het lokale drinkwater. Het water dat in Nederland uit de kraan komt is niet alleen behoorlijk schoon, ook is je maag er simpelweg aan gewend. In veel andere landen komen meer bacteriën voor in het leidingwater. Vaak kan de lokale bevolking dit water gewoon drinken (ze zijn immers, net als wij, aan hun eigen drinkwater gewend), maar jij kunt er behoorlijk ziek van worden. In uitzonderlijke gevallen zitten er zelfs gevaarlijke virussen in leidingwater.

Drinken uit de kraan – In sommige landen kun je in de grote steden wel water uit de kraan drinken, maar in kleine dorpjes niet. Het beste is echter om tijdens je reis gewoon alleen mineraalwater uit flesjes te drinken. Let er bij aanschaf goed op dat het flesje echt nieuw is en niet is bijgevuld met kraanwater. Als je geen flesjes water kunt kopen, kook het leidingwater dan voor je het drinkt. Dit doodt de bacteriën. Ook zijn er speciale tabletjes en filters te koop die de schadelijke stoffen uit het leidingwater kunnen verdrijven.

Ijs en ijsklontjes – Je kunt niet alleen ziek worden door het drinken van leidingwater. Pas ook op met vers ijs en ijsblokjes, deze worden in de meeste gevallen ook gemaakt met water uit de kraan. Zelfs door je tanden te poetsen met leidingwater of je contactlenzen er mee schoon te maken, kunnen de bacteriën je lichaam binnen dringen. Gebruik dus ook voor deze doeleinden alleen mineraalwater. Ook groenten en vers fruit worden vaak gewassen in leidingwater en vormen dus een risico.

Andere dranken – Koffie en thee kun je zonder problemen drinken, aangezien het gekookte water dat hiervoor gebruikt wordt, geen bacteriën meer bevat. Frisdranken, bier, wijn en andere alcoholische dranken in blik of fles zijn normaal gesproken veilig.

Let op wat je eet – Ook in voedsel kunnen schadelijke bacteriën zitten. Soms gaat het om erg gevaarlijke varianten, die bijvoorbeeld de gekke-koeienziekte veroorzaken. Meestal gaat het 'slechts' om bacteriën waar je diarree van krijgt, maar dat kan je reis al behoorlijk vergallen. Om besmetting te voorkomen moet je je houden aan het aloude reizigersmotto "Cook it, wash it, peel it or forget it". Ofwel: kook het, was het, pel het of vergeet het. In vers bereid voedel zijn de bacteriën vaak gedood en ook goed (in mineraalwater!) gewassen groenten zijn over het algemeen veilig. Als je partjes sinaasappel aangeboden krijgt is de kans aanwezig dat je er ziek van wordt (wanneer ze al een tijdje liggen), maar als je hem zelf pelt loop je veel minder risico.

Zeker met vlees moet je erg voorzichtig zijn. Als je bijvoorbeeld een steak eet, zorg er dan voor dat hij goed doorbakken is ('medium well' of beter nog 'well done'), zodat ook de binnenkant goed gaar is. Dit is vooral belangrijk als je bij een straattentje iets bestelt. Deze nemen het vaak niet zo nauw met de hygiëne en rauw vlees eten is dan uiterst gevaarlijk. Vis kun je het beste alleen aan zee eten, want hoe verder je naar het binnenland verhuist, hoe langer de dode vis er over heeft gedaan om jouw bord te bereiken. En hoe groter de kans dat je er ziek van wordt.

Ook koude buffetten en kaas zijn vaak een bron van bacteriën en kun je dus beter vermijden. Hetzelfde geldt voor 'verse' yoghurt en kaas. Gepasteuriseerde melk daarentegen is vaak prima. Mayonaise, ketchup en saladedressing die in grote flessen op tafel staan, laat je het liefst onaangeraakt. Kies in plaats daarvan voor kleine verpakkingen die je na gebruik weg gooit.

Eten en drinken tips – Naast deze algemene adviezen nog een aantal korte tips. Als je in het buitenland wilt gaan eten, kies dan voor een druk restaurant waar veel lokale mensen komen. Dit is vaak een goede indicator van de kwaliteit. Voor de zekerheid kun je vragen of de kok je voedsel extra goed wil doorbakken omdat je bang bent voor diarree. Was altijd je handen voor je gaat eten, zodat je het voedsel niet zelf besmet met de bacteriën op je huid.

Op reis is het soms moeilijk om net zo gebalanceerd en goed te eten als thuis. Probeer desondanks toch voldoende vitaminen en mineralen (in fruit en groenten) en granen (in bijvoorbeeld rijst) binnen te krijgen. Neem eventueel vitaminepillen mee om een tekort aan gezonde voeding op te vangen. Ook energierepen (zoals Myoplex) bevatten veel belangrijke bouwstoffen die je kunnen helpen gezond te blijven.

Lees verder: Problemen op reis


Reisloket

Actueel